torsdag den 27. marts 2014

påskeæg

Da tiden nærmer sig påske , besluttede jeg at puste nogle få æg ,  farve dem efter en metode beskrevet i India Flints bog eco colour under afsnittet Latvian Manner , jeg havde gule løgskaller og de specielle pinkfarvede skaller fra hvidløg , garlic purple - havde desuden samlet nogle blade fra bregne og vilde jordbær og en anden grøn plante , gjorde løgskaller våde  og lagde dem i min hånd ægget deri ,et blad lagt på foldede løgskaller omkring , hæftede med silketråd , brugte en pande og lagde en stor stak blandede løgskaller deri , lagde mine æg deri som yderligere blev pakket ind i silke stof og hør , bragte panden op til koge punket og var der 10 min. slukkede og lod det stå til sidst på dagen , pakkede ud og ups hvilke farver og lidt mønster , jeg lærte af dette tålmodighed og du skal lade panden være uden at røre i den, bregnen er blevet rigtig god - skal senere have en snor i dem og give den væk til påske - prøv det , det er en fornøjelse .

Afkoget fra panden er kommet i en krukke sammen med noget gråt karteflor og ramiefibre + nogle flere fibre kaldet latte, denne metode kaldes solar dying og findes også beskrevet i bogen .


solar farvning med karteflor gråt skal stå i solen i 1 måned

silke og hør farvet i løgsuppen

de dejlige farvede æg og silke snor

billedside fra India s metode i bogen eco colour

Ingen kommentarer:

Send en kommentar